Choosing web hosting is always a challenge, please consider this hostmonster review and greengeeks review.

    Historie elektromobilismu

    První vozidlo rychlejší než 100km/hodinu

    1.1. Pár slov o historii elektromobilu

    Historie dopravních prostředků začíná okolo roku 1880, největší rozmach se odehrával ve Francii a Velká Británii. Experimentů s elektromobily bylo velké množství, proto zmíním pouze pár ukázek, pro ilustraci tehdejších možností a sledování pokroku.

    V roce 1881 byl vyroben ve Francii první úspěšný elektromobil. Jeho autorem byl inženýr N. J .Raffard, který zkonstruoval elektrickou tramvaj pro 31 pasažérů. Její hmotnost byla 8600kg, pohybovala se rychlostí 12km/hodinu a na jedno nabití byla schopna urazit až 40km.

    Již před rokem 1900 se podařilo překonat 100 km/h bariéru. Rekordu dosáhl Chille Jenatzy[obr.1] 29. dubna 1899 ve svém „raketa-Shaped” vozidle. Dosáhl tehdy rychlosti 105 km/h. V září roku 1905 dokázal Kriéger uskutečnit jízdu Paříž – Trouville bez dobití akumulátoru.

    1.2. Rozvoj elektromobilismu v USA

    Ve Spojených státech elektromobily přibývaly v mnohem větším množství. Od roku 1891 je vyráběla firma Holtzer Cabot Electric a do roku 1915 bylo ve Spojených státech vyrobeno více jak 35 000 elektromobilů. Elektromobily měly po roce 1900 již konkurenci v dnes klasických automobilech se spalovacím motorem a ve vozech poháněných párou. Na začátku dvacátého století jezdilo po USA více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem.

     

    Elektromobily v USAElektrická vozidla měla stále mnoho výhod proti klasickým automobilům a byla prodávána bohatším zákazníkům. Elektromobily měly tehdy rychlost cca 32 km/h a také byly prodávány jako ideální dopravní prostředek pro ženy. Neměly vibrace, neprodukovaly žádné zplodiny ani hluk a hlavně se nemusely roztáčet klikou, jako automobily tehdy ještě bez startéru. Klasická auta také měly problémy s řazením. Parní automobily sice žádné řazení nepotřebovaly, měly však velmi dlouhou „start-up dobu“, tedy dobu než byly připraveny opravdu k jízdě. Tato doba byla úměrná venkovní teplotě, při studených ránech trvala až 45 minut. Ideální použití bylo ve městech, kde se nepožadoval velký dojezd (např. jako vozidla taxislužby). Produkce elektromobilů dosáhla v USA maxima v roce 1912.

    .Zlom v dalším rozvoji elektromobilů přinesly tyto události

    • .V Americe byly vybudovány nové dlouhé silnice a byla potřeba vozidel s delším dojezdem
    • Texasu byla objevena ropa, což razantně snížilo cenu benzínu
    • Charles Kettering v roce 1912 vynalezl elektrický startér a tím odstranil nepohodlné a fyzicky náročné startování klikou
    • Henry Ford zahájil hromadnou výrobu vozidel se spalovacími motory za velmi dostupné ceny (500 – 1000 dolarů). Tím se tato auta stala dostupná pro všechny, zatímco cena byla výrazně nižší. Pro porovnání – benzinový automobil bylo možné pořídit za 650 dolarů, adekvátní elektrický roadster za 1750 dolarů.

    Elektromobily tak postupně rychle mizely a byly používány pouze na některé doplňkové činnosti. Dodnes se využívají se jako vysokozdvižné nebo golfové vozíky a také v průmyslu.

    Na našem území zkonstruoval Ing. František Křižík v roce 1895 elektromobil poháněný stejnosměrným elektromotorem o výkonu 3,6 kW. Jeho druhý elektromobil byl opatřen v každém zadním kole elektromotorem 2,2 kW. Třetí verze již měla hybridní pohon, čímž se výrazně zvýšil dojezd. Další pokusy s elektromobily přišly až v šedesátých letech kdy ropná krize a hlavně špatné životní prostředí ve městech vedlo stát k odstartování vývoje prototypů elektromobilů. Prototyp byl sice vyroben, ale nakonec se neujal. Dále téměř až do devadesátých let u nás vyráběli elektromobily pouze domácí „kutilové“.

    Největším úspěchem byl nejspíše závodní monopost pana Mgr. Vegra, se kterým zvítězil ve švýcarské FORMULI elektro. Posledním již opět velkovýrobním počinem byla výroba elektromobilu BETA, který se vyráběl do roku 1997 a byl postaven z velké části na platformě Hundai Accent. Tento elektromobil ujel na jedno nabití 120km a jeho maximální rychlost byla 110 km/h.

     
    Promo
    Kam dál
    vše o vitamínu C stručně a jasně. LEgenda Karel Gott písničky, koncerty apod. Google+ plus Vše vitamínech podrobně. Easytone RC modely letadel