Choosing web hosting is always a challenge, please consider this hostmonster review and greengeeks review.

    GM EV1

    1.1.1. USA – EV1 od General Motors

     

    Parametry automobilu GM EV1

    Dojezd (1 nabití): 1. generace 90-100km, novější 120 – 150km

    2. generace s NiMH akumulátory až 250km

    USA GM EV1Doba plného nabití: až 7 hodin při nabíjení z 110V

    2-3 hodiny při nabíjení z 220V

    20 minut při nabíjení stojanovou nabíječkou (50kW)

    Max. rychlost: 130 km/hodinu

    Výrobce: General Motors

    Datum výroby: 1996-2003

     

    Největší, nejdražší a nejzajímavější projekt vznikl v USA. Američané jako součást projektu Zero-emissions vehicle“ vyvinuli elektromobil GM EV1. Projekt byl odstartován roku 1990 ve státě Kalifornia a jeho cílem bylo dostat na trh do roku 1998 alespoň 2% elektromobilů z celkového počtu vozidel.

    Projektem byla pověřena domácí automobilka General Motors, k níž se přidaly ještě automobilky Honda a Toyota (obě společnosti jsou dnes největšími výrobci hybridních vozidel). Zatímco Toyota a Honda postavily elektromobil na svých již vyvinutých platformách, GM vyvinula zcela novou unikátní platformu elektromobilu postavenou ze směsi plastů, skla a hliníku.

    Konstrukce a pohonný systém GM EV1

     

    GM vyvinulo pro tento elektromobil mnoho novinek, např. speciální způsob dobíjení pomocí bezkontaktní indukce. EV1 nebyl nikdy nabídnut k volnému prodeji, ale bylo možno si jej objednat pouze pomocí leasingového programu, což se majitelům stalo nakonec osudným. Výsledkem byl na dobu výroby zcela revoluční elektromobil, který mohl snadno konkurovat obdobným automobilům na pevná paliva. Velký podíl na tom měly vynikající NiMH baterie společnosti Ovonic/Texaco, které umožňovali dojezd až 250 km na jedno nabití. Spolu s rychlostí dobíjení byl vytvořen elektromobil takových parametrů, který by i dnes drtivou většinu dnešních elektromobilů snadno překonal téměř ve všech ohledech.

    Popis GM EV1

    Ačkoli se zájem o EV1 výrazně zvyšoval, General Motors v roce 2003 uvedlo, že podle jejich výpočtů se nemůže další produkce stát ziskovou a rozhodla se projekt ukončit. Co ale šokovalo veškeré majitele jejich elektromobilů bylo to, že se GM rozhodla všem majitelům auta odebrat a sešrotovat. Umožňovala jim to leasingová smlouva. Majitelé se pokoušeli elektromobily odkoupit, protestovali, ale bylo to marné. Veškeré EV1 byly majitelů odebrány a tajně v poušti sešrotovány. Zůstalo pouze pár exemplářů do musea a jako exponáty do vysokých škol. Byly z nich ale odebrány centrální pohonné systémy a hlavně revoluční baterie. To však stále nebylo vše! Do hry vstoupila společnost Chevron (patří mezi šest největších ropných společností na světě) a koupila společnost Ovonic/Texaco, která měla patent na baterie tohoto elektromobilu. Společnost Chevron následně vyhodnotila baterie jako neperspektivní, zastavila výrobu a patent uložila „k ledu“. Patent vyprší kolem roku 2013. Následně společnost Chevron zažalovala Toyotu a Hondu za používání jejich baterií a ty následně ukončily také výrobu svých elektromobilů. Následovalo šrotování i elektromobilů od Toyoty a Hondy, ale ty již pod obrovským tlakem veřejnosti se nechali přesvědčit a některé vozy zákazníkům prodali.

    Zákony zvýhodňující elektromobily v USA byly pak soudně napadeny a následně zrušeny. Podle projektu byl natočen film „Who Killed the Electric Car?“, ve které byly rozhovory s „kupci“ a tvůrci GM EV1 (a mnohými odborníky na dopravu). Zajímavé kupříkladu bylo, že při představování a nabízení vozidla byli lidé prodejci přemlouváni, aby si vozidlo nekupovali. Společnost General Motors se dostala pod palbu otázek a mnohé dodnes nezodpověděla. Po velkém krachu s palivovými články (na které GM téměř vsadila svoji budoucnost) byl představen nový plug-in hybrid Volt (2008) a společnost uznala částečně svoji chybu s EV1.

    Celý projekt stál přes miliardu dolarů a přinesl nám cenné poznatky. Zjistilo se, že již v 90. letech bylo možné vyrobit konkurenceschopný elektromobil. Tento elektromobil byl zcela unikátní mnoha parametry (ve své době) – dojezdem, rychlostí i časem nabíjení baterií. Také se ale zjistilo, že GM EV1 předstihl svojí dobu.

     
    Promo
    Kam dál
    vše o vitamínu C stručně a jasně. LEgenda Karel Gott písničky, koncerty apod. Google+ plus Vše vitamínech podrobně. Easytone RC modely letadel